Sažetak
Društvena Mreža ocrtava stvaranje Facebooka, fenomenalno uspješnog websitea za društveno umrežavanje. Nakon što je tek prekinuo s djevojkom, genij računalnog programiranja i preddiplomac s Harvarda Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) baca se na novi projekt. U jednoj noći kodira program koji se zove „Face Mash“, koji omogućava ljudima da poredaju i procijene fotografije lica svih djevojaka na Harvardu. Kao rezultat toga Mark dobiva šest mjeseci akademske uvjetne kazne, te stječe ugled među vršnjacima.
Cameron i Tyler Winklevoss (Armie Hammer) te Divya Narendra (Max Minghella) pristupaju Marku s idejom za website društvenu-mrežu pod imenom „Harvard Connection“. Mark pristaje ući u tim Harvard Connectiona kao programer. Ipak, poslije kreće u stvaranje vlastitog site-a, „The Face Book“, uz pomoć svog najboljeg prijatelja i člana Phoenix kluba Eduarda Saverina (Andrew Garfield).
Mark i Eduardo lansiraju The Face Book, kao neugodno iznenađenje timu Harvard Connectiona, te on postaje automatski uspjeh. Naposljetku blizanci Winklevoss odlučuju tužiti Marka. U međuvremenu Sean Parker (Justin Timberlake), poduzetnik i suosnivač Napstera, pridružuje se Markovom pothvatu, postupno preuzimajući Eduardovu poziciju. Kad Eduarda prevare da smanji svoj udio u tvrtci s trećine na manje od desetinu jednog postotka, on također odlučuje tužiti Marka.
Naracija je isprekidana scenama Marka kako svjedoči u dvije tužbe.
Pozadina
David Fincher režira ovu adaptaciju biografije Bena Mezricha Slučajni milijunaši: Osnivanje Facebooka, priča o seksu, novcu, geniju i izdaji (2009). Događaji se temelje na stvarnoj priči o postanku Facebooka. Ipak, dok je Mezrich pisao na temelju razgovora s Eduardom Saverinom te sudskih dokumenata, filmaši se nisu konzultirali niti s jednom osobom koja je bila uključena u postupak stvaranja Facebooka.
Od 240 kritičara okupljenih na stranici Rotten Tomatoes, 97% pozitivno je ocijenilo film, uključujući sve od „Top Kritičara“. Mnogi su pohvalili promišljeni scenarij Aarona Sorkina te izvedbu Jesseja Eisenberga kao proračunatog antijunaka.
Također je pohvaljen značaj sadržaja filma. Film4 nazvao ga je „rijetkim i ključnim filmom koji se bavi brigama povlaštene post-adolescencije u prvim godinama 21-og stoljeća, te na univerzalnijem nivou povlači vječne teme istine, subjektivnosti i zavisti elegantno i bez muke.“1 Empire je pohvalio film za duboki uvid u suvremenu nezrelost:
Osjećaj s kojim izlazite iz kina jest taj da je Društvena Mreža portret našeg doba, te je tu namjerno ostao sa zadrškom. Prije samo 20 godina, Wall Street je radio istu stvar samo veću, s divovskim egoima i ogromnim sklopljenim dogovorima. Sada, iako je potencijal isplate još viši, politika je ona dječjeg pješčanika, a ne sale za sastanke. Zuckerberg želi biti poseban, centar pažnje. Saverin se ljuti što njegov najbolji prijatelj ima novog najboljeg prijatelja i ne želi se više igrati s njim. U međuvremenu, Winklevossovi lupaju nožicama po podu jer njima nikako ne krene; zašto i oni ne mogu biti pametni iako su bogati, zgodni i odlični sportaši? (Fincher se jako zabavlja s ovime.)2
Pitanja za raspravu
1. Koja su vaša iskustva s Facebookom? Što vidite kao njegove prednosti i mane?
2. Što mislite o filmu? Kako ste se osjećali nakon njega? Kako ste reagirali na Marka?
3. „Postoji razlika između opsesije i motivacije“, Mark uvjerava svoju djevojku. Što je Markova najveća strast? Koliko je spreman žrtvovati u potrazi za svojim ciljevima?
4. „Bio sam ti jedini prijatelj – imao si jednog prijatelja,“ Eduardo govori Marku u sudnici. Kakvo je prijateljstvo Marka i Eduarda? Zašto se raspalo?
5. Kako vam se čini filmski prikaz Harvardske elitističke kulture? Kako je to utjecalo na glavne likove?
6. 'Visok sam metar osamdeset, imam sto kila i dvojica smo“, kaže Tyler Winklevoss. Koje su snage, a koje slabosti Winklevossovih?
7. Sean Parker: „Znaš što je više kul od milijun dolara?
Eduardo Saverin: „Ti?“
Sean Parker: „Bilijun dolara.“
Kako su u filmu prikazane teme „coolnessa“ i novca?
8. Facebook ima oko 500 milijuna članova širom svijeta. Kakav je njegov utjecaj na našu kulturu?
9. „Tko si ti? … Mislim, čime se baviš?“ pita Mark mladu odvjetnicu Marylin Delpy. Na koji nas način Facebook potiče da se definiramo? Kako ovo utječe na našu zamisao identiteta?
10. „Kao da je svaka ideja koja tebi prođe kroz glavu tako pametna da bi bio zločin ne podijeliti je“, Markova bivša Erica prasne na njega. Zašto su ljudi toliko privučeni idejom da emitiraju svoje osobne živote na internetu?
11. „Internet nije pisan olovkom, Mark. Pisan je tintom,“ izjavljuje Erica, bjesnivši na komentare koje je Mark napisao na blogu o njoj. Zašto je pisana riječ tako moćna? Zašto je toliko primamljivo zloupotrijebiti ovu moć online? Koje pozitivne stvari mogu učiniti stranice društvenih mreža ako se koristi njihov puni potencijal?
12. „[Mark] dolazi iz ulogirane, ali izostavljene generacije koja zna malo o ljepoti i još manje o osjećaju,“ kaže Empire. Slažeš li se, i zašto/zašto ne? Kako bi ova generacija mogla razriješiti ove probleme te naučiti povezati se s ljudima na dubljem nivou?
13. Na kraju filma, kakav sud – ako postoji bilo koji – misliš da film donosi o Marku i stvaranju Facebooka?
[1] Cathering Bray, 'The Social Network', Film4
[2] Damon Wise, 'The Social Network (12A)', Empire
