Jeste li u lakoj ili teškoj kategoji aktivnih ili pasivnih gledatelja?

Nije veliko otkriće da ono što promatramo očima utječe na naše raspoloženje i naše živote. Kada idemo u kino, dugujemo si više od pojednostavljenog “to je bio odličan film” ili “to je bio loš film”. Moramo si razjasniti zašto je ujecao na nas.

Pokušajmo postaviti sljedeća pitanja:

  1. Je li bio originalan i domišljat ili je obrađivao stare ideje?

    (Pakleni šund je bio originalan u svojoj narativnoj metodi i sekvenci, dok je Dan nezavisnosti bio dojmljiv samo po svojoj predvidljivosti.)

  2. Je li bio zadovoljavajući i zašto? Je li odgovorio na postavljena pitanja? Je li kraj domišljat?

    (Zašto je većina ljudi zadovoljna nakon gledanja Titanica, a uznemirena nakonTrainspottinga i čini li to jedan film boljim od drugoga?)

  3. Jesu li uloge bile karakterne? Jesu li se ponašale nekarakteristično samo da bi dozvolili promjenu radnje? Jesu li bile dvodimenzionalne ili trodimenzionalne?

  4. Je li nas film zaokupio? Ili je bio težak i neujednačen za praćenje?

    (Privedite osumnjičene držao nas je u napetosti sve do kraja, ali koliko smo puta zijevajući pogledali na sat za vrijeme In the nick of time?)

  5. Je li nasilje, vulgaran jezik, golotinja ili seks neophodan za zaplet radnje?

    (Nasilje u Rambu je bezrazložno, dok je ono u Vodu smrti neophodno za razumijevanje nečovječnosti u Vijetnamu. Upotreba spola u filmu Skidajte se do kraja je ironično i osvjetljava neke činjenice u ljudskim odnosima, no u mnogima drugim filmovima služi samo za prodaju filma.)

  6. Jesu li glazba, rasvjeta i “slučajne” činjenice o likovima upotrijebljene u namjeri da manipuliraju našim osjećajima?

Koja je poruka filma?

Zabavni film može imati lažnu poruku. Koja je redateljeva namjera? Pripazite kako “rukuju” pripovijetkom i epilogom, ima li tema koje se ponavljaju i kako se razvijaju likovi, odnosno njihove šanse. Npr. Murielin stav prema ljepoti i njoj samoj u Muriel se udaje ili osnova po kojoj ljudi opraštaju ili odbijaju opraštati u filmu Darovi mržnje.

 

Koje su pretpostavke filma?

Redatelj će otkriti svoje poimanje svijeta. Potražite pretpostavke za sljedeće:

  1. Osnove za donošenje odluka: što je u redu, a što ne, i kako to znamo? PogledajDead Man Walking ili Posljednju večeru i upitaj se po kojoj se moralnoj osnovi različiti likovi ponašaju.

  2. Što znači biti čovječan – to je jasno rečeno u Blade Runner, ali je i sporna točka u Mitch Billy Cystal’s stavu prema životu u filmu City Slickers.

  3. Osnova za odnos Četiri vjenčanja i sporovod nudi uvid u suvremene stavove prema međuljudskim odnosima.

  4. Društvo; gledanje Boyz in the Hood može nam pomoći u razumijevanju pobuna u L.A. Što se dogodilo nakon što je to učinjeno?!

  5. Ključ do sreće – je li to novac, moć, status? Izmiče li nam uvijek?

  6. Povijest: odigrava li se radnja filma brzo i je li u skladu sa činjenicama? Film U ime Oca imao je namjeru da bude točan prikaz događaja okruženja Guildford Four, ali važni detalji su bili promijenjeni. Kako na vaše mišljenje o prošlosti utječu filmovi poput J. F. K. ili Amistad-a?

  7. Budućnost čovječanstva; sasvim očita u znanstveno-fantastičnim filmovima kao što su TerminatorPeti elementUdar.

  8. Smrt i život poslije života; Duh – iako gotovo nepodnošljivo sladunjav prilagođava se popularnom očekivanju da dobri dečki idu u raj, a loši u pakao. Ali koliko dobar je dovoljno dobar i tko odlučuje o tome, film ne kaže.

  9. Bog i/li duhovna dimenzija života – postoji li “više” biće, i ako da, kako izgleda?

 

Koja pitanja film potiče?

Prilazimo filmu s vlastitim pogledom na svijet, s očekivanjima drukčijim od redateljevih. Možemo ispitati koliko je utjecaja film imao na naše mišljenje upotrebljavajući iste kategorije vrijednosti. Kako je netko jednom rekao: možeš gledati blato i vidjeti blato, ili možeš gledati blato i uživati u njemu. Odlučite!