Šest stranaca, studentica matematike Leaven, policajac Quentin, doktorica Holloway, arhitekt Worth, poznati kriminalac Rennes i autistični Kazan se probude u labirintu koji je sačinjen od mnoštva soba kockastog oblika. Sve su kocke potpuno jednake samo ih boja razlikuje. Problem je u tome što neke sobe sadrže smrtonosne zamke.

Nakon nekog vremena shvate da postoji određeni algoritam po kojem mogu bez pogreške pogoditi u kojoj sobi je zamka.

Shvate da je na kockastim vratima svake sobe deveteroznamenkasti broj, dakle ima veze sa matematikom – Leaven otkrije da je stvar u tome koji je broj prosti, a koji složeni.

Dok tako putuju kroz labirint, moraju prebroditi svoje različitosti i biti složni, jer čim se posvađaju, dogodi se nešto nekom od šestorke. Također što su shvatili je da se nitko ne sjeća kako su dospjeli u Kocku i da su odabrani tako da mogu preživjeti.

Prvi koji umre je poznati kriminalac koji je poznati upravo po tome da je pobjegao iz nekoliko zatvora iz kojih se ne može pobjeći.

Svi surađuju i dogovaraju se, iako uz česte svađe, osim arhitekta Wortha koji je toliko pesimističan da sve to izravno prenosi na sve. Točno povežu da on ima neke veće veze sa Kockom – on je projektirao vanjski sloj. Naravno, ne zna tko je naručio taj njegov projekt, ali mu je dobro platio. Po dimenzijama Leaven izračuna koliko ima soba. Broj nije bitan, ali ih je puno, puno više nego što su očekivali.

U putovanju dođu do sobe, u kojoj su bili, ali koja nije bila na na tom mjestu. Povežu to sa snažnim potresom unutar Kocke – sobe se pomiču unutar Kocke tvoreći povremeno mostove koji omugućuju daljnji prolazak.

Policajcu Quentinu je samo na pameti kako nadmudriti Kocku bez obzira na žrtve. Jasno najviše mu smeta autistični Kazan koji teško kontrolira svoje impulse da vikne, zaplače, popiški se... On druge nagovara da ga ostave jer im samo smeta i sve ih dovodi u opasnost. Najviše mu se protivi doktorica Holloway koja u tome nađe svoju svrhu u Kocki – brinuti se za Kazana.

Što se Kazana tiče, do značajnog preokreta dođe kada otkriju da je on matematički genije koji može izvaditi faktore iz deveteroznamenkastog broja. To je ustvari pravi ključ Kocke.

Quentin ih sve martletira, uzdižući svoje zanimanje i njegovu prirođenost da ljude pročita. Doktorica se sa njim najviše svađa pa je Quentin ubije kada mu se za to pruži prilika jer je postala prepreka, a osim toga ona je pročitala njega i više nije bio tiranski autoritet. Ostalo troje, Kazan, Leaven i Worth, ga nadmudre i odu dalje bez njega.

Nađu posljednju sobu i samo moraju tamu čekati da se sobe u Kocki pomaknu da bi mogli izaći. Sobe se poslože, vrata se otvore i svjetlost, prava, prirodna, uđe i obasja ih. Prvu puste Leaven da iziđe. Na to se vrata otvore, dotrči Quentin, bijesan kao pas što su ga nadmudrili, i smrtonsno probode Leaven. On krene prema vratima, ali ga uhvati Worth. U cijeloj toj strci Kazan izađe, Quentin krene za njim, ali ga kocka prereže u pomicanju. Zadnji kadar je Kazan sa leđa kako odlazi u svjetlost.

Metarmofoza likova

 

 

 

 

Zanimljivo je da su svi likovi prošli svojevrsnu metamorfozu. Svi su se skrivali iza maske, a kad se nije vidjelo rješenje, izašlo je ono stvarno na površini. Nije li simbolično i to da je samo jedan lik doživio negativnu metamorfozu pokazatelj da su ljudi u principu dobri?

Jedan od gledatelja ovog filma je otkrio da su imena likovima dana po najbolje čuvanim zatvorima. Svi su oni na neki način bili u nekom svom zatvoru. Prva slika koju smo kao gledatelji dobili o likovima nije bila i završna:

- Leaven je štreberica zatvorena u svoj svijet, niskog samopouzdanja jer ona nikome nije potrebna. Kada vidi da je za daljnje napredovanje potrebna njena pamet i poznavanje matematike, preporodi se i postane vrijedna.

- Sličnu metamorfozu prođe i autistični Kazan sa razlikom da on nije svjestan promjene svoje vrijednosti, ali drugi, pogotovo Quetnin je iako to ne bi priznao. Onaj koji je bio teret i kojeg su skoro ostavili ih je spasio, barem onaj dio preživjeli što je simbolično samo on. Bio je kao dijete i preživio je. On je dao koliko je imao, sa nikim se nije svadio, tješio je najgoreg. Ne uzima li Bog čest ludog da posrami mudrog?

- Holloway je doktorica neudata i bez djece. Iz tog pogleda u životu nije postigla ništa i to je radi isfrustriranom i osornom na cijeli svijet. Svrhu svog boravka u Kocki nalazi u brizi i zaštiti Kazana, što joj dođe kao da se brine za svoje dijete. Postane topla i brižljiva.

- Worth: sam sebe izolira od ostalih jer se osjeća odgovornim za pakao u kojem se nalaze. Ne vjeruje da mogu uspjeti jer vjeruje u nadmoć i bolesnost Uma koji je stvorio Kocku, a On ih neće pustiti da prežive. Njegova metamorfoza se događa kada drugi saznaju da je on projektirao vanjski omotač i kada više ništa ne mora skrivati – počinje surađivati. Worth vjerojatno ne bi izašao iz Kocke, ni da je mogao, jer se on osjećao odgovornim za ovaj pakao pa bi dostojna kazna za njegovo ponašanje bila da umre ovdje.

- Iako je odbjegli robijaš Rennes bio prvi i najviše siguran u izlazak iz Kocke on je prvi, i uz to jedini, poginuo od "ruke" Kocke.

- Koliko se samo promijeno Quentin! Na početku filma djeluje nam kao pouzdani, zaštitnički, smireni – pravi policajac. Kada dođe do prepreka dobri policajac postaje ubojica i uklanja one koji mu smetaju – on mora preživjeti, a ostalo nije bitno.

Ovaj film je, sa kojeg god ga aspekta pogledamo, nevjerojatan i razrađen u detalje. Zaista su mislili na sve. Ne znam uopće odakle da počnem!

Glavnih i jedinih likova ima samo šest. Koliko kocka ima stranica? Točno, šest. Sve je u znaku kocke i njene savršenosti.

Pitanja! Pitanja!

 

 

 

>Film postavlja brojna pitanja na koja ne daje rješenja, već su ona prepuštena našoj mašti. Likovi su se probudili u kocki i nitko ne zna kako su tamo dospjeli. Je li sve ovo što se događa likovima samo noćna mora koja će završiti prije nego što svi okrutno poginu? Kraj vjerojatno prikazuje da nije. Premda je možda svjetlo na vratima iz Kocke upravo svjetlo novog dana nakon naporne noći.

Na početku filma je prikazan čovjek kojeg ubije Kocka, ali on nije među našom šestorkom. Tko je on? Što je bila njegova uloga? Je li on bio u grupi prije koju je Kocka odabrala?

Je li Kocka samo bolestan pokus kojim se može vidjeti mogu li različiti ljudi koji imaju za to realne predispozicije surađivati i preživjeti? Je li to svrha Kocke? Tko ju je stvorio?

Je li Kocka pokus koji se izmakao kontroli? Je li ona pod nadzorom? Hoće li i ostali njeni stvaraoci završiti u njoj kao i Worth da ih Kocka kazni za njen nastanak?

Već spomenuta imena likova dana su po dobro čuvanim zatvorima.

Kocka je pakleni ubojica, ali im je dala sve šanse da svi prežive uz suradnju. Dobili su doktora, policajca da održava red i da vidi što samo policajci vide, Leaven i Kazan da riješe misteriju koje su sobe zamke a koje nisu, arhitekta koji je sudjelovao u stvaranju Kocke i odbjeglog lopova koji ima puno znanja u bježanju i izbjegavanju smrti. U stvari pakleni ubojica je ubio samo jednog, a ljudska glupost ostalih četiri.

Izrazita simbolika je u tome što je prva prostorija u kojoj su se probudili bila ujedno i prostorija koja je bila most za izlazak iz Kocke – nisu niti trebali nigdje ići da prežive. Ali da nisu išli bi li došlo do njihovih metamorfoza? Bi li našli rješenje? Čovjeku je potrebno kretanje, akcija da preživi.

"Kocka" je takozvani "low-buget" film. Snimljen je u Kanadi za 350 000 kanadskih dolara. Kako li su samo uspjeli?

Da vidimo što u filmu košta. To su naravno glumci. Uglavnom svi glumci ovoga filma su nepoznati ili u najmanju ruku nisu poznati. To ipak ni najmanje ne umanjuje vrijednost filma. Izabrani glumci su veoma uvjerljivi i bolju izvedbu ne bi dobili niti da glume najpoznatija i najbolja imena filmskog svijeta.

Košta naravno i scenografija. Taj problem su genijalni stvaraocu ovoga filma rješili tako da se cijeli film, u biti, odigrava u jednoj jedinoj sobi. Naime, Kocka je savršeni labirint soba koje su sve istih dimenzija sa 6 vrata, po jednim na svakoj stranici. Jedino sa čime su sakrili tu činjenicu je što je svaka soba druge boje. Na sadržajnom nivou i više nego jednostavnu scenografiju prikriva sva napetost i sukobi među likovima. To je još jedan od dokaza genijalnosti filma – ne vidimo niti one nedostatke koji su nam pred očima!

Kostimografija je također nevjerojatna, svi nose istu odjeću cijeli film. Film prikazuje vremenski period od malo više od jednog dana.

Mogli bi napraviti vezu između Kocke i ovoga svijeta. Mnogima je ovaj svijet kaotičan i zastrašujući, poput same atmosfere i ugođaja ovog filma. Njima treba naša pomoć da ih pomaknemo sa mjesta, potaknemo, pomognemo im, razumijemo ih. Trebamo se prvo spasiti od sebe samih. Nitko nije kompletna osoba bez udjela i pomoći drugog. Svi se trebamo promijeniti i surađivati. Druge ćemo moći "poboljšati" jedino dok poboljšamo sebe.

Trebamo se riješiti predrasuda koje imamo o drugima jer nas one samo sputavaju. Trebamo u drugome vidjeti Božje stvorenje.

Imamo savršenog Stvoritelja koji nas je stvorio tamo gdje jesmo, oko nas stavio ljude koji su posebni po nečemu. Mi smo stvoreni radi njih i oni su stvoreni radi nas. Naša sreća, pronalaženje stvarnog i bitnog ovisi o našoj suradnji i odnosima sa našim bližnjima. Imamo sve što je potrebno, ali hoćemo li to znati prepoznati i iskoristiti.

Premda se svijet oko nas čini kaotičan postoji neki savršeni plan, algoritam po kojem sve funkcionira. Ako ga slijedimo možemo preživjeti. Smisao života, našeg putovanja, je prihvatiti okolnosti, raditi sa bližnjima na tome da zajedno dođemo do algoritma svega stvorenog i tako upoznamo i približimo se Stvoritelju.

Ne postoji smisao u Stvorenju bez postojanja Stvaraoca!

Ana Metikoš