Nisam potpuno sigurna u to što čini nekoga fenomenom, no bilo tko tko je uspio osvojiti 62 glazbene nagrade u dvije godine te je proizveo jedan jedini „Feat. Beyoncé” singl mora biti nešto slično tome. Lady Gagu obožavaju trač-kolumne zbog njenih ludorija na pozornici i izvan nje: zbog njene šokantno zarazne glazbe, njenog skandaloznog smisla za modu i njene apsurdnosti. Prošle godine Forbes ju je naveo kao četvrtu najmoćniju slavnu osobu u svijetu. Ako je bilo tko u Britaniji usprkos svemu ovome uspio ne čuti za nju, komentari Mikea Stocka ubacili su je ponovno na naslovnice u kolovozu.

Stock, glazbeni mogul koji je lansirao karijeru Kylie Minogue, tvrdio je da je Lady Gaga jedna od brojnih umjetnika odgovornih za stvaranje „anti-pop“ žanra koji proizvodi eksplicitne tekstove pjesama i soft-porn videe neprikladne za djecu. Rekao je: „glazbena industrija otišla je predaleko. Ne radi se o tome da sam ja staromodan. Radi se o očuvanju vrijednosti važnih u modernom svijetu.“ No ništa od toga nije spriječilo Lady Gagu da pribavi ogromni broj obožavatelja – njen prvi album već je četiri puta postao platinasti samo u UK-u.

Dok slušate njene albume – već je izdala dva – prvo što vam padne na pamet jest da već znate svaku pjesmu. Nema pjesama koje samo popunjavaju prostor čak ni na kraju, svaka je pjesma mogući hit te je većina već puštena u promet. No iako se na ovaj način album već čini poznatim, u isto vrijeme su pjesme iznenađujuće različite. Nijedne dvije ne zvuče isto te sama Gaga zvuči zapanjujuće različito u svakoj. Njen singl „Speechless“ savršeni je primjer njene kameleonske sposobnosti da poprimi novi glas i novi karakter.

Nastavljajući tamo gdje je stao „Thriller“ Michaela Jacksona, Gagini omiljeni likovi su fantomi i čudovišta. U intervjuima često naziva svoje obožavatelje „malim čudovištima“ i tema čudovišnosti često se pojavlja u njenim stihovima i videima. Proširivši metaforu „tako dobro izgledaš da bih te pojela“, njena pjesma „Monster“ opisuje ljudožderskog ljubavnika. Njegov performans u spavaćoj sobi nije bio vrijedan pamćenja. Štoviše, Gaga „se ne može skroz sjetiti“ što se točno dogodilo između njih dvoje osim da joj je „pojeo srce a onda i mozak“. Ali čini se da joj to ne smeta previše. Na kraju krajeva, kao što i pjeva u „Bad Romance“: „Želim ono tvoje ružno, želim tvoju bolest. Želim tvoje sve, dok god je besplatno“. (Začuđujuće je da se interes za čudovišta izgleda širi. NeYo je nedavno izaslao sličnu paralelu ovome, koja u manje doslovnom smislu govori o njegovoj djevojci: „Ona je čudovište, prekrasno čudovište, prekrasno čudovište, ali meni to ne smeta.“)

Lady Gaga od Michaela Jacksona također je naslijedila umijeće dugih glazbenih videa. Njeni videoi su više od svega uzrokovali javno zgražanje. „Alejandro“, za koji Gaga tvrdi da je slavljenje gay zajednice, uvrijedio je gotovo sve. Anna Pickard (The Guardian) je napravila popis raznih grupa koje imaju pravo biti uvrijeđene. Mnogo toga je samo šala, no ona tvrdi: „Definitivno postoji razlog da se uvrijedi Katolička crkva, s obzirom na poplavu slika kao što su pokop srca okruženog bodljikavom žicom i probijenog čavlom, koje podsjeća na ikonografiju svetog srca; Gaga obučena kao neka vrsta križara, Gaga-križar podignuta iznad razine glave noseći obrnuti križ na nivou penisa; te naravno Gaga obučena kao časna sestra u crvenoj gumi kako guta cijelu krunicu, što nije samo bogohulno, nego predstavlja i opasnost od gušenja.“

Nitko nije posve siguran što znači taj video. Nick Baxter-Moore pita se je li krunica „simbol njenog potpunog upijanja religije, ili toga da joj se religija doslovno nagurava niz grlo?“ Klein, koji je i napravio video, tvrdi: „Religijski simbolizam ovdje nije trebao konotirati ništa negativno, već predstavlja borbu lika između mračnih sila ovog svijeta i duhovnog spasenja Duše. Stoga na kraju filma ona odabire biti opatica, a razlog zašto joj usta i oči nestaju je taj da ona povlači svoja osjetila od svijeta zla i okreće se prema unutrašnjosti tj. molitvi i meditaciji.“ No čini se da u to nitko nije povjerovao. Pop-zvijezda Katy Perry, također poznata po povremenim lascivnim stihovima, komentirala je na Twitteru: „Korištenje blasfemije za zabavu jeftino je kao kad komičar temelji vic na prdenju.“ Osim toga, na drugom mjestu Gaga pjeva „Nemam spasenje, nemam religiju“ („Teeth“).

Još jedan video koji je zaslužio spomen jest „Telephone“, u kom je nastupila i Beyoncé. Kruže glasine da ga je MTV zabranio radi golotinje i prikazivanja lezbijske erotike, zajedno s toliko ekstremnom sado-mazo scenom da je već i staromodna. Čak se i Beyoncé želi prikačiti Gaginom nastupu oblačivši se kao ona te skakućući okolo u kratkoj odjeći i s ogromnim šeširima. Ništa od toga baš i nema previše veze s pjesmom, koja je u biti pametan i dubok uvid na konstantne zahtjeve kulture zasićene tehnologijom u kojoj je svatko stalno „busy“. Ako bilo tko ovo može razumjeti, definitivno je to slavna osoba za kojom postoji tolika potražnja poput  Beyoncé, koja pjeva: „Dosta mi je više toga što mi telefon stalno zvoni. Ponekad imam osjećaj kao da živim u Grand Central Stationu.“

Tema slave nadalje je istražena u pjesmi „Paparazzi“.
Mi smo masa mi i-izlazimo
Uključen mi je blic, istina
Trebam tu tvoju sliku
Tako je magična, bili bismo fantastični
[…] ova slika nas dvoje nema cijene
Spremna sam za ta bljeskajuća svjetla
'Jer znaš dušo ja
Ja sam tvoj najveći fan, slijedit ću te dok me ne zavoliš
Papa paparazzi

Usprkos bolnoj svjesnosti apsurdne prirode uhođenja slavnih osoba i očajnih obožavatelja, čini se da je Gaga zadovoljna vlastitom slavom. „The Fame“ predstavlja njenu želju da bude slavna ličnost kao nešto zavodljivo i neizbježno:

„Ne mogu si pomoći
Ovisna sam o materijalnom životu
To je kao nekakva šala
Opsesivno sam protiv onog tipičnog
Stalo nam je samo do modela sa piste
Cadillaca i boca alkohola
Daj mi nešto što želim biti
Retro glamur Hollywood, da, živimo za
Slavu, radim to za slavu
Jer svi želimo živjeti život bogatih i poznatih

Slava, radimo to za slavu, Jer volimo šampanjac i beskrajno bogatstvo.“ Drugdje ona tvrdi „Dobro je živjeti skupo“ (Money Honey), ali da ne treba novac od drugih: „Ne želim novac, želim samo tvoj seks“ ('Teeth').

„Teeth“ je završna pjesma na drugom albumu i dok sadrži mnogo opsesija ranijih pjesmi (čudovišta, vezivanje), Gaga priznaje „nemam usmjerenje“, „imam samo svoju ovisnost“. Ona poziva:

„Reci mi nešto što će me spasiti.
Trebam čovjeka koji će me učiniti u redu.
Reci mi nešto što će me promijeniti.“

Dok netko to i ne napravi, čini se da će ona nastaviti dnevno mijenjati frizuru, pisati glazbu i snimati šokantne glazbene videe. Stock je definitivno pokušao predložiti par promjena: „Samo treba netko tko će ustati i reći, 'Oprosti, možeš li još malo razmisliti o ovome?' To je sve što ja radim.“ No čini se da Gaga nije zainteresirana: „Ne želim više razmišljati. Ostavila sam glavu i srce na plesnom podiju“ („Telephone“).


Click here for the Culturewatch website Članak je prvi puta objavljen na Damarisovoj web stranici Culturewatch (www.culturewatch.org). Objavljujemo ga uz dopuštenje autora. Autor: Rachel Thorpe
© Copyright: Rachel Thorpe.