UVOD

1. PRIVLAČNOST: Što vas je uopće privuklo knjizi? Kako je knjiga reklamirana? Je li to bio čimbenik pri vašem izboru?

2. INTERES: Je li knjiga održala vaše zanimanje za nju? Ako niste uspjeli doći do kraja, zašto ste odustali? Je li bila na razini vašeg uzbuđenja i/ili vaših prvih dojmova i očekivanja?

3. UČINAK: Koji je bio emocionalni učinak knjige? Kako je to postignuto? Jeste li se osjećali kao da se vašim emocijama manipulira ili ste osjećali istinsku empatiju s ljudskim iskustvom?

4. POPULARNOST: Ako je ta knjiga bestseler, što mislite što bi objasnilo njenu privlačnost? Otkriva li njena popularnost išta o duhu tog doba i popularne kulture?

 

POZADINA

5. PERIOD: Kada se odvija radnja knjige? Ako je to u prošlosti, čini li vam se da pisac teži povijesnoj autentičnosti ili suvremenom rekreiranju? Ako se odvija u sadašnjosti, je li stvoreni svemir tebi prepoznatljiv? Ako je u budućnosti, koje su sličnosti, a koje razlike sa sadašnjošću? Kad god bila postavljena radnja, je li vas knjiga poučila ili izazvala način na koji vidite svoju sadašnjost?

6. MJESTO: Gdje se odvija radnja? Je li to knjiga koja širi vaše kulturne horizonte ili vam pomaže da shvatite iskustva onih različitih od vas?

7. DOMET: Koji je domet knjige? Je li prvenstveno usmjerena na živote nekoliko likova koji žive u svom vlastitom 'svijetu'? Čini li se on udaljenim ili odvojenim od 'pravog svijeta'? Ili knjiga postavlja pojedinačne živote nasuprot pozadini nacionalnih ili internacionalnih zbivanja? Koči li ovo ili potpomaže razvoj radnje i likova?

 

RADNJA & LIKOVI

8. NARACIJA: Je li pripovjedač protagonist ili pomoćni lik? Ili pisac piše s odvojenom objektivnošću, te može čitati misli i tumačiti motive? Kako ovo utječe na vaše percepcije onoga što se događa? Je li pripovjedač pouzdani svjedok događaja?

9. POKRETAČ: Biste li rekli da roman prvenstveno pokreću likovi ili radnja? Ili postoji učinkovita kombinacija toga?

10. LIKOVI: Tko su glavni likovi? S kime prirodno suosjećate? Jesu li njihove motivacije, mane i kvalitete uvjerljive, ili su one samo sredstva pokretanja radnje?

11. RAZVOJ: Doživljavaju li likovi kakvu značajnu promjenu ili razvoj? Izazivaju li bilo koji od njihovih postupaka ili riječi razmišljanje ili daljnju spoznaju o njima kao ljudima?

12. SUKOB: Što uzrokuje bilo kakve sukobe ili prijetnje prema likovima? Jesu li one vanjske (npr. radnje drugih) ili unutarnje (npr. psihološka mana ili sjećanje)? Kako ih se nadilazi? Kroz pojedinačnu ili zajedničku akciju, ili kao rezultat psihološkog razvoja?

13. OPOZICIJA: U slučaju da postoje pojedinci koji funkcioniraju kao neprijatelji (ili antagonisti) u radnji, što njih motivira? Potiče li se čitatelja da imalo suosjeća s njima? Ako su oni zlikovci, jesu li uvjerljivi ili jednodimenzionalni? Ako je zlo stvarnost, kako je predočeno u knjizi?

14. ZAPLET: Ima li priča smisla ili postoje rupe u njoj? Koje su ključne točke preokreta? Je li struktura linearnog oblika, ili složenija (npr. Flashbackovi, višestruki/paralelni narativi)? Je li ovo teško pratiti, ili funkcionira kao učinkovito sredstvo da se održi interes? Je li uvjerljivo? Je li to uopće bitno?

15. ZAKLJUČAK: Jeste li zadovoljni zaključkom (bilo što se tiče radnje, razvoja likova ili uvjerljivosti)? Jesu li se sukobi razriješili? Je li bilo klimaksa ili antiklimaksa, i jeste li imali dojam da je namjerno tako? Je li bilo eskapistički ('i živjeli su sretno do kraja svojih života') ili je to bio oštar, nepomirljivi realizam?

 

SVRHA I SVJETONAZOR

16. MORALNOST: Žive li likovi pod kakvim moralnim pravilima ili ograničenjima? Daje li knjiga kakve naznake temelja ove moralnosti? Jesu li te granice predočene u negativnom i destruktivnom svjetlu, ili ih se gleda kao nešto pozitivno i zdravo?

17. POSLJEDICE: Postoje li kakve posljedice za likove koji prekrše ova moralna ograničenja? Je li ovo svemir u kojem je pravda izvršena i gdje se vidi da je izvršena? Ili izgleda čemernije?

18. ODJECI: Postoje li kakvi odjeci kršćanskog stajališta (npr. ljudske prirode kao i uzvišene i pale, mogućnosti iskupljenja, mogućnosti milosti i velikodušnosti)? Ako da, kako se oni razvijaju? Mislite li da je to učinjeno namjerno?

19. NAMJERE: Postoje li naznake autorovih namjera što se tiče pisanja ove knjige? Postoje li svjetonazori koje knjiga namjerno podupire, ili potkopava te čini upitnima? Postoji li 'pouka priče'? Ako ne, zašto ne?

20. KRŠĆANSTVO: Jesu li kršćanstvo ili kršćani prikazani u knjizi? Jesu li njihovi prikazi pošteni, uvjerljivi, realistični? Postoje li dijelovi ovog prikaza od kojih bi kršćani trebali učiti ili se obazrijeti na njih?


Mark Meynell studirao je na Oxford University (New College) i Cambridge (Ridley Hall). Njegove tekstove možete čitati na blogu quaerentia.


 

Prethodni članak: Zbog ove knjige sam se osjećao…??